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Unbelievable Truth
Interview (Nigel Powell) * by Laurence Boisnard
Traducción: Rita Robles
In English / En ingles * En
español
(L. Boisnard) *¿Pensáis iniciar la
grabación de vuestro nuevo disco esta primavera?
(Nigel) Sí, pensamos empezar a escribir en cuanto volvamos a
casa. Creo que estamos preparados. No estamos intentando hacer
planes de forma muy estricta. Vamos a escribirlo. Y cuando
terminemos de escribirlo, lo grabaremos. Y cuando terminemos de
grabarlo, lo publicaremos. Me imagino que eso significa que
saldrá en agosto o septiembre. Pero, ya sabes, podría ser un
poco más tarde.
.
*Las nuevas canciones, ¿suenan como las de "Almost here" o
han evolucionado?
Bueno, la verdad es que sí que han evolucionado. Es como si
hubiéramos tomado dos caminos distintos al mismo tiempo. La
mitad de las canciones son muy tranquilas, casi minimalistas, y
la otra mitad es más eléctrica y un poco más fuerte. Creo que
estamos bastante interesados en la parte más sosegada de nuestra
música y en la más fuerte y sonora. Intentamos evitar el tipo de
música que está justo entre medias. En "Almost Here", una
canción como "Settle-Down", estaría en esa área del medio. No es
del todo muy, muy tranquila, pero tampoco es del todo muy
"rock". Así que lo que queremos es evitar estar en el medio.
.
*En la grabación del nuevo disco, ¿incluiréis a más músicos,
o lo grabareis sólo vosotros tres?
Básicamente seremos sólo nosotros tres. Pero creo que Jim podría
terminar tocando también cuando haya que grabar algo más fuerte,
más rockero. Le pediremos que se una a nosotros, como el "hombre
rockero del grupo".
.
*Habéis llegado a tocar "Settle Down" como una formación de
cinco músicos en el programa de televisión francés "Nulle Part
Ailleurs". El grupo ha tocado también de forma acústica cuando
estuviste enfermo durante el tour francés. ¿El cambio viene
dado por las circunstancias o es una forma de evolucionar en
las canciones?
Bueno, los conciertos acústicos fueron debidos a las
circunstancias, porque no pude ni salir de la cama, estuve
realmente enfermo. Al parecer, fueron bastante bien. Grabaron
uno de los conciertos, y después lo estuve escuchando. Sonaba
bien. Aquel día, Andy se emborrachó bastante antes de salir al
escenario porque estaba preocupado sobre cómo saldría aquello.
Pero resultó que todo fue bastante bien. El que Richard tocara
los teclados en "Nulle Part Ailleurs", fue sólo porque lo
estábamos haciendo para la televisión y......Nunca he estado al
cien por cien contento con esa canción. En realidad suena
bastante bien cuando la tocamos en directo, aunque el sonido es
bastante fuerte. Pero cuando grabas en directo, como cuando
actúas en un programa de televisión, suele sonar algo vacío
mientras la tocas. Por eso quise que Richard tocara con
nosotros. Fue genial. Espero que en nuestro próximo tour Richard
pueda venir también. Pero depende de lo que esté haciendo para
entonces y también de si tendremos dinero para traerle, o si
tocamos en sitios lo suficientemente grandes como para poder
acoplar a otra persona en el escenario.
.
*Qué te gusta más, el proceso de grabación o los conciertos?
Probablemente lo que más me gusta es escribir. Es el pasar de no
tener nada, a tener la canción acabada. Es como mágico. El
proceso de grabación...en sí mismo no creo que sea lo que me
gusta, pero tampoco me molesta. Se lo describía a alguien el
otro día; cuando estamos grabando, en mi cabeza sé exactamente
cómo debería sonar la canción, y la grabación es la forma más
difícil de conseguir que el sonido que hay aquí [señalándose la
cabeza] salga igual ahí afuera, en la realidad. Por eso es por
lo que no tengo mucha paciencia con el proceso de grabación,
porque ya sé cómo se supone que debería ser. Ojalá pudiera pegar
un micrófono a mi oído y poder grabarlo directamente de allí.
.
*Has producido canciones de UT y recientemente también
produjiste a otros grupos. ¿Crees que la producción se
convertirá en algo importante para ti en el futuro?
En realidad nunca lo he hecho para otros grupos. Pero me
gustaría. Si me lo ofrecieran, lo haría, pero aún no lo ha hecho
nadie.
.
*Pero es algo que te gustaría hacer más, ¿no?.
Si, claro. Es más una cuestión de si sabré hacerlo. Me gustaría
intentarlo. Hacer tu propia música es muy difícil porque estás
totalmente implicado en ella, mientras que producir para otros
es algo más independiente, con canciones que ya están escritas,
y normalmente el grupo o cantante tienen ya una idea de cómo
quieren que suene. Es más una cuestión de enfoque, y de elección
y todo termina en el lugar apropiado. Creo que podría hacerlo,
pero es sólo mi opinión.
.
*Habéis tocado en varios festivales este último verano.
¿Crees que esa intimidad propia de vuestras canciones le va
bien a los grandes festivales?
A veces sí, a veces no. Creo, aunque suene raro, que el que
mejor ha funcionado para nosotros fue el más grande en que hemos
tocado, cuando asistimos a "La Route du Rock" (al que se estima
que acudieron unas 10.000 personas). Ese ha sido el único
festival en el que nos fue realmente bien. Tocamos muy, muy
bien, sabes?. Y funcionó muy, muy bien. Creo que logramos
contactar con toda la gente que estaba viéndonos. Fue una noche
increíble. "Glastonbury" fue horrible, "Reading" fue peor, "T in
the Park" estuvo así, así. Otra de las cosas que tuvo "La Route
du Rock", es que fue el único festival al aire libre en el que
no tuve la sensación de que aquello era un mercado de ganado.
Sacas a la siguiente vaca y todo el mundo vota si le gusta o no,
luego se marcha y sigue otra.
.
*¿Puedes contarnos algo de vuestra actuación en el festival
de Benicassim?
Es difícil decir algo sobre él, porque no recuerdo casi nada del
concierto en sí y sin embargo sí que recuerdo todo lo demás,
porque había un ambiente en el backstage increíble. Había hasta
una piscina. Nada más salir del escenario me encontré en el
backstage, y mientras andaba por allí, me quité casi toda la
ropa y me zambullí directamente. Así que a los 40 segundos de
tocar allí, me encontré metido en la piscina...fue una sensación
extraña, pero buena. La verdad es que no recuerdo en absoluto
cómo fue el concierto. Supongo que estuvo bien.
.
*Hubo problemas técnicos...
Sí, los técnicos españoles no tenían ni idea de lo que estaban
haciendo en lo que concierne a los equipos.
.
*¿Tenéis planeado hacer más festivales el próximo verano?
Dependerá de si estamos grabando para entonces o no. Y te vuelvo
a decir que depende de si nos lo piden o no. Podríamos volver a
hacer algo con "La Route du Rock" otra vez porque nos lo pasamos
genial y conocemos a la gente que lo organiza. Nos hemos hecho
muy amigos...¡Quién sabe! Ahora mismo no podemos decirlo.
.
*¿Y qué hay de una gira por Sudamérica?
Nos han pedido que vayamos de gira por un montón de países. Pero
siempre depende de si merece la pena o no. Hay gente que nos ha
pedido que toquemos en Australia, pero casi no hemos vendido
discos allí. Ir de gira supone un montón de dinero y tiempo, y
muchos kilómetros para luego tocar sólo para 15 ó 20 personas.
No es difícil cuando tienes que tocar en el pub de al lado, pero
ir hasta la otra punta del globo para hacer lo mismo....ya
sabes, si por alguna razón "Be Ready" se convierte en un
superventas alucinante en Guatemala, iremos y tocaremos en
Guatemala. No queremos pasarnos la vida haciendo giras porque
creo que eso estropearía la diversión de formar parte de una
banda y de hacer nuestra música. Y hay más gente en sitios como
Francia o Reino Unido, que quieren vernos. Preferimos hacer eso
que perder el tiempo yendo a algún sitio donde no hay tanta
gente dispuesta a ir a nuestros conciertos. Suena fatal decirlo,
pero....
.
*¿Consideráis importante el ir de gira para conocer a vuestro
público?
Sí, supongo que sí....es un aspecto de la música con el que
tengo mis dudas. No me gusta mucho eso de conocer a mis héroes
del mundo de la música. He conocido a algunos, pero no es tan
importante para mí. Lo bueno está en su música. Nunca he podido
estar seguro de cómo afrontarlo. Sé que siempre me ha encantado
ir a conciertos. Y si la gente quiere vernos, entonces iré donde
estén, y tocaré para que puedan disfrutar de lo que hago. Porque
podría ser un concierto muy especial y me encanta tocar en
directo. Todos adoramos tocar. Así que, ¿por qué no?.
.
*¿Qué opinas sobre que la música sea emitida a través de
Internet? Pusisteis un enlace a una de las páginas web de uno
de vuestros fans con ficheros MP3 de vuestras canciones en
directo en vuestra página.
[Risas] La verdad es que fue gracioso. Eran todas las canciones
nuevas que queríamos poner en la página web que Virgin tiene del
grupo. Y les mandamos todos los enlaces sin decirles lo que
eran. Lo pusimos en nuestra propia página (independiente de la
de Virgin), al final del todo. Y lo pusieron. Lo subieron sin
preguntarnos qué tipo de enlace era, fue genial. Y entonces, un
poco después, creo, nuestro mánager le preguntó a la gente de
Virgin qué opinaban de las páginas de fans con música de sus
grupos favoritos en ellas. Dijeron que no les gustaría poner
enlaces de ese tipo en sus páginas, pero que no lo encontraban
mal. No iban a denunciar a nadie. El caso es que pusieron uno de
esos enlaces en sus páginas. Sí, me parece bien. Recuerdo cuando
yo era un fan, tengo un montón de piratas de REM y de otros
grupos. Y no me molesta. Además, Internet es sólo otra forma de
hacerlo. Creo que cualquier clase de paranoia sobre la música e
internet está un poco fuera de lugar, porque cualquier persona
que se baje de internet una versión en directo de "Landslide" o
"Shed your Skin" es lo suficientemente fan como para que cuando
salga el disco, se lo compre. Así que no creo que se pierda nada
por hacerlo. A veces, es preocupante pensar que alguien pueda
aprovecharse de tu música antes de que la grabes y la publiques,
que la copien y la publiquen ellos mismos. Pero aparte de eso,
no hay problema.
.
*Y en términos más generales, qué piensas de Internet como
fuente de información sobre los grupos?
Creo que es genial. Me gustaría que nuestro grupo fuera más
activo en ese aspecto para el próximo album. Porque tenemos
nuestra propia Lista de Correo (the Underworld list) con un
montón de gente en ella. Me gustaría que nuestra dirección de
correo electrónica apareciera en todo para que la gente pudiera
contactar con nosotros, y nosotros con ellos. Podríamos dirigir
a la gente a nuestra página y a otras.....o a nuestra página en
Virgin, si lo que quieren es ver una página aburrida. Y
dirigirles a la lista de correo también. Me encanta la lista, se
ha construido alrededor del grupo y de lo que hacemos, con un
verdadero espíritu de comunidad, y es fabuloso, nos permite
estar en contacto directo con lo que nuestros fans piensan y les
permite saber qué es lo que pensamos nosotros también.
*El diseño de las portadas de los singles y de "Almost Here"
siguen una línea parecida. ¿Es importante para el grupo el
diseño de los CDs?
Sí, lo es. Pero no somos una de esas bandas preocupadas por el
lado visual y la estética. Elegimos las fotos y dimos una
especie de aprobación sobre el aspecto general, pero todo el
diseño fue realizado por otra persona. Fue más una cuestión de
nosotros diciendo: "no, no, no, sí". Creo que en lo que más
tomamos partido fue en la elección de las fotos. Tenemos un
amigo, John Spinks, que nos trajo un montón de fotos. Las
miramos todas y al final dijimos: "me gusta mucho esa". En
cuanto los tres nos pusimos de acuerdo al ver una, supimos que
sería la portada.
.
*¿Os gustaría tener más control sobre la imagen del grupo?
¿Más control? No sé. No tenemos control sobre la imagen. Como te
decía, no somos una banda excesivamente preocupada por lo
estético. Creo que de alguna manera estamos bastante contentos
con no tener "una imagen", que es lo que creo que nos pasa. No
nos vamos a convertir en.....no creo que podamos tener ese tipo
de imagen de estudiantes de arte como la de Belle and Sebastian
o algo así. Tenemos que ser como somos. No creo que estemos muy
preocupados por eso. Probablemente sea un suicidio comercial
porque básicamente no somos estrellas de rock y si a la gente no
le gusta pues pueden ....(?). Bueno, nuestra imagen
probablemente no nos lleve muy lejos, a sitios como América,
pero es mejor que parecer unos gilipollas.
.
*¿Te da miedo la fama?
No, no me da miedo. Como te decía, no creo que sea muy probable
que vayamos a tener un éxito increíble. Fui a ver a Garbage ayer
por la noche en el Zenith. Pensé, no me gustó mucho, pero pensé:
"no puedo imaginarme que algún día lleguemos a ser tan grandes
como ellos", porque son un grupo que claramente quieren ser
famosos tanto como hacer música. Y nosotros no pertenecemos a
ese tipo de banda, sólo queremos hacer música. Como grupo,
estamos al corriente de cómo funciona este negocio, pero sólo
porque si no, podrían perjudicarte, copiarte. Es una cuestión de
cuidar de ti mismo y de asegurarte de que los tiburones no se te
van a echar encima. Pero aparte de eso... sabes? ayer podías ver
en los ojos de Shirley Manson (cantante de Garbage) reflejado
un: "quiero ser Liza Minelli". Mientras que Andy, sólo quiere
ser Andy, y yo sólo quiero ser Nigel, y creo que Jason sólo
quiere ser un bajo. Pero si el éxito llegara en esa forma, no
veo qué tendría de terrible el tema. Por lo que he visto, sería
un poco deprimente el tener que ser protegido de tus propios
fans, porque cuando hay tanta gente siguiendo a un solo grupo,
siempre suele haber algún chalado. Y es imposible saber en un
milisegundo cuando conoces a alguien, si va a ser un ser humano
normal o un loco maníaco. Y es un pena. Es una especie de mal
necesario el que te termines volviendo ligeramente distante a
nivel personal con la persona que ha venido a verte tocar.
Aparte de eso, mientras no pierda mi dignidad y al mirar atrás
diga: "Dios!, ¿yo hice eso?", entonces no me preocupa en
absoluto.
Interview (Nigel
Powell)
by Laurence Boisnard
(L.
Boisnard)Will
you start the recording of your new album in spring?
(Nigel) Yaeh, we're gonna start writing it when we go
home. I think we are kind of ready to do it. We are not trying
to make up plans too tight. We're gonna write it. And when we'll
finish writing it, we'll record it. And when we've finish
recording it, we'll put it out. I imagine that will mean we'll
put it out in August or September. But you know, it could be
latter than that.
.
Does the new stuff sound as "Almost here" or has it evolved?
Well, it certainly has evolved. It feels like we've kind of gone
two ways at once. That half of the stuff is very quiet and very
minimal, and the other half is more electric and a little bit
more kind of powerful. I think we are quite keen to do the very
quiet stuff and the much louder stuff. We'll try to avoid the
kind of middle ground. You know some of "Almost Here", a song
like "Settle down", it's kind of in a middle area. It isn't very
very quiet, it isn't very very loud. So we want to avoid the
middle.
.
*
Will new musicians join in for the recording or will be
the three of you ?
It's gonna be basically the three of us. But I think Jim might
end up playing, when there is something louder and rocking to be
done. We'll call in the louder and rocking man.
.
*
You have played "Settle down" as a five-piece band on
Nulle Part Ailleurs, the band played acoustic gigs while you
were ill during the French tour. Is it just depending to
circumstances or does it allow you to make evolve your songs ?
Well, playing acoustically was circumstances, because I couldn't
get out of bed. I was really ill. Apparently, it was very good.
They recorded one of the night, and I listen to it and it
sounded fine. Andy got quite drunk before he went on the stage
because he was worried about it. But it turned out okay. The
thing with Richard playing keyboards at Nulle Part Ailleurs,
that was just a case of, we were doing it on TV and... That song
I've never been a hundred per cent happy with it. It's kind of
fine actually at the gig but it's really loud. But on recording
of gigs, which is basically what you get when you play on TV, it
sounds a bit empty on the course. So I wanted him to do it.
Richard was great. I really hope actually when we tour the next
album we can take Richard. But it depends what he is doing at
the time, and if we got the money, and if we play big enough
places to fit another person on the stage.
.
*
What do you enjoy best : the recording process or gigs ?
I probably enjoy writing the most. Just going from nothing to a
finished song. It's kind of magical. The actual recording
process. I don't think I enjoyed of itself, really. I don't mind
it. I described it to somebody else : by the time we record I
usually know exactly how it should sound in my head, and
recording just seems like a difficult way of getting it from
here [Nigel shows his head] to having it out in the real world.
That's why I don't have much patience for it, because I already
know how it's supposed to be. I wish I could just stick a
microphone in my hear, and kind of play it straight in.
.
*
You have produced Unbelievable Truth songs and recently
you also have produced other bands as well. Will this activity
be more important for you in the future ?
I haven't really done it for other bands. I really like too. If
I was offered more doing other bands, I would do it, but I
haven't been so far.
.
*
But it's an activity you would like to do more.
Yeah, sure. It's more of a case if whether I can do it. I'd like
to try because it's very difficult doing your own stuff because
you're involved in for where it goes, whereelse producing
somebody else is more out of their own with songs already done,
and usually a band or a person has got an idea of how they want
to sound. It's more of a case of kind of focusing, and just
making choice and all ends up in the right place. I think I
could but that's what I think.
.
You have played in various festivals last summer. Do you
think your intimate mood songs play well in open air
festivals?
Sometime they did, sometime they didn't. I think, weirdly, the
biggest one we played was the one where it worked best, when we
did La Route du Rock [estimated 10000 people]. That was the only
festival where I think we felt we did really really well, you
know. And it really really worked. And we kind of make contact
with everybody. That was really an amazing night. Glastonbury
was pretty awful, Reading was really awful, T in the Park was
kind of in the middle. Another thing about La Route du Rock, it
wasn't any festival where I didn't feel like a kind of a cattle
market. You put on the next cow and everybody votes on whether
they like the cow or not, and then it's off on to the next
one.
.
*
Can you tell us more about Benicassim, in Spain ?
Difficult to say about that one, because I don't remember so
much about the actual gig as opposed to everything else that
happened, because it was a really great atmosphere around the
all backstage. And there was a swimming pool backstage. I pretty
much walked off the stage and as I walking across the backstage
area I took off most of my clothes and dived straight into the
pool. So I was in the pool about 40 seconds after we finished
the gig which was a weird but very good feeling. I don't really
remember what the gig was like. Probably okay.
.
*
There was technical problems.
Yeah, the Spanish crew didn't really know what they were doing
on a technical side of things.
.
*
Will you do others festivals next summer ?
It depends if we're recording or not, really. And again it
depends if we are asked to do any or not. We might do La Route
du Rock again because we had a lot of fun, and we know the
people who promoted it. We are very close with them. Who knows,
we can't say right now.
.
*
What about touring in South-America ?
Again, we get asked about a lot of specific places. It always
depends of a kind if it's worth it. A few people asked us about
Australia but we haven't sold any records there. It's a lot of
money and time, and kind of distance to travel to play with 15
to 20 people. It's not too hard doing that if it's a pub down
the road but to go to completely on the other side of the world
to do it... So you know, if for some reasons "Be ready" become a
freak radio hit in Guatemala then we'll go and play there. We
don't want to spend our entire life touring because I think that
would suck the enjoyment of being in a band and making music out
of us. And there is more people in places like France and
Britain, they want to see us. We'd rather do that than waste our
time going to somewhere where there is not so many people. It
seems like a harsh strategy but...
.
*
Do you consider touring important for meeting the public ?
Yeah, I guess... I find it vaguely hard to relate to because I
am not much into meeting my musical heroes. I met a few but it
is not so important to me. The enjoyment are otherwise in what
they do. I can't never quite get a handle on how I feel about
it. I know I always loved going to gigs. And if people want to
see us and then I want to go somewhere near to them and play so
they can enjoy it. Because it could be some very special gig and
I love playing. Because we all love playing. So why not.
.
-
What do you think of the broadcast of music through
Internet ? You put a link to a fan site with MP3 files on your
page.
[Laugh] It was a kind of funny actually. They was all the new
stuff we wanted to put on the Virgin web site. And we just sent
off all the links without saying what it was. We put this on our
mirror site, at the bottom. And they put it on. They just put
all up without asking us what link it was, which was cool. And
then a bit latter, I think, our manager asked them how they
thought about fan sites with songs on. And they said we wouldn't
like to put any links on our site, but it's okay. We'll not
gonna sue anybody. But they really put one of them. And yeah, I
think it's a good thing. Again, I remember being a fan, I've got
a lot of R.E.M. bootlegs, bootlegs of lot of other bands. And it
doesn't bother me. Beside, Internet is just another way of doing
it. I think any kind of paranoia is a bit misplaced because any
person who download a live version of "Landslide" or "Shed your
skin" is gonna be a big enough fan so when it comes out properly
recorded on a record they gonna buy it anyway. So I don't think
you really loose anything by doing it. Sometimes, it's worrying
that somebody is gonna reap off your music before we get to
record it and release it like it terms of rewriting in their
own. But apart from that, it's not a problem.
.
*
And more generally of Internet to broadcast information
from the band ?
I think it's great. I want us to be a lot more active on that
side for the next album. Because we got our own mailing list,
the Underworld mailing list with a lot of people around. I want
our Email address to be on everything so people can contact us,
or we can contact them directly. With diaries and that kind of
stuff, we can connect to everybody. And we could point people to
the direction of our own site or other sites...And the Virgin
site if they want a boring Internet site to look at. And
pointing them away to the Underworld list as well. I really
enjoyed it, it's felt like a real community spirit around the
band and what we do. Which is really wonderful and it's allowed
us to be in close contact with what the fans think and let's the
fans know what we think.
.
*
The design of the sleeves of "Almost here" and its
associated singles is homogenous. Is the quality of the
sleeves important to you ?
Yeah, I mean it is. But we are not a very visually minded band.
We choose all the photos and kind of approved how it looked, but
all the design was done by somebody else. It was more of a case
of us saying : no, no, no, yes. I think the thing where we were
the most active on, it's choosing the photos. This friend of us,
John Spinks, would come with a big pile. And we kind of go
through them all , and eventually : "I really like that one".
When the three of us agreed, then that's the cover.
.
*
Do the band want to have more control the image ?
More control, I don't know. We have not got control of it. Like
I said, we are not very visually minded. I think in a way we are
quite happy to be imageless, which I think we are. We're not
gonna turn into case..., I don't think we can do that kind of
art school image building as Belle & Sebastian, or anything
like that. We just have to be what we are. I don't think we're
too concerned. It's probably commercial suicide because
basically we're not rock stars and if people don't like our
music then they can. Well, it probably won't take us far in
places like America, but it's better than looking like a
dickhead.
.
From the experience you have of it, are you afraid of fame ?
No, I'm not. For a start, like I said I don't think it's very
likely that we're gonna be huge. I went to see Garbage last
night at the Zenith. I was thinking, I didn't enjoy it much, but
I was thinking : I can't see how we could ever get to that size
because they are a band who so clearly want to be famous as much
as they want to make music. And we don't fall into that, we just
want to make music. We're quite sharp about being a band known
on what's going on business wise, but that's just because
otherwise you get reaped off. That's just a question of looking
after ourselves and making sure we don't get sharked by
somebody. But apart from that, you know, you could see in
Shirley Manson's eyes that she was like : "I wanna be Liza
Minelli". Wherelse, Andy just want to be Andy, and I just want
to be Nigel, and I think Jason just want to be a bass player.
But if it where to happen, I don't really see what scary about
it. From what I've seen of it, it could be a bit depressing
having to be protected from your fans, because when it get to a
such large group of people there's always nuts out there. And
it's impossible in a kind of a millisecond of meeting somebody
to figure out if they gonna be a normal sane human being or a
nut maniac. So that's a shame. It's a kind of necessary evil
that you end up being slightly distant on a personal one to one
level from the person who come to see you. Apart from that, as
long as I don't loose my dignity. And once it's all over, I
don't look back and go : "Oh God, did I do that ?", then I'm not
worried at all.
Studio diary
by Nigel Powell
Hello peeps,
After a few prods from various quarters, I've succumbed to
writing another diary, even though there doesn't seem that much
to say. I guess the main thing that would count as news is
what's been going on with Virgin. I'm sure it's a big breach of
protocol to be going at all public with this, but I have no need
for a protocol droid, what I really need is a droid who
understands the language of moisture vapourators.
Anyhoo, returning from Star Wars la la land, we seem to have
this affect on people who we work with in the record industry,
in that as soon as we like them and get compfortable and begin
developing a working relationship with them they get fired,
latest victim being Joanne our A@R person, who was rudely and
unreasonably ousted at the beginning of the year. We didn't get
to meet Paul MacDonald who replaced her, since we were on tour
in France at the time, and when we got home we had a bit of a
writing spurt, so concentrated on that rather than trolling off
down to London to meet 'industry'. So, as far as we were aware
we were all set to casually start recording in March, songs were
flowing in an exciting and inspiring way, and to aid getting a
producer or two interested we suggested we put together a tape
of stuff to send to them, live versions of 'Landslide', 'Shed
Your Skin' and 'Whose Side Are You On?'.
When Paul received this tape, he immediately phoned us and said
"the songs aren't much good, I don't think you should start
recording yet, we should do some demos and find a big producer
who'll get you to make a proper album, y'know, big guitars,
loops, maybe be a bit more like Space or Catatonia, eh?" (I'm
paraphrasing, and reading between the lines, but this was the
gist). Natrually, we weren't much impressed by this, so we
downed tools for a while while our we tried to sort it out (also
it totally took the wind out of our compositional sails, which
was a bummer in itself). After a bit of tooing and froing, we
finally got our way, but now before they (and other events) had
conspired to rush us into a choice of co-producer (Jim Warren,
an old friend of mine, and a choice we're happy with but rather
would have had a few more options and a bit more time). So we're
beginning recording proper in a cottage on Monday. As for when
it'll be out, that's open to a few things.
One, if anyone at Virgin has any faith or belief in the band and
wants to release it at all (no one involved in signing us, or
even involved in working on the first album is still employed
there). And second, the way they hurried us was by saying if we
wanted it out this year we had to have it finished by the end of
APRIL. Now I reckon this was a slightly transparent
(translucent, if you will) attempt to panic us into agreeing to
their demoing/Trevor Horn or Fatboy Slim producing plan, but
whatever, we think we can at least have a single done by that
time which will buy us longer to finish the album completely.
BUT we're not going to rush it. If nothing's finished by the
appointed time then we'll carry on until it's right and we're
happy with it (unless Virgin don't co-operate). So, if we finish
as we expect to, there may be a single in July, another in
August, and the album in September, or something like that (we
can't release the album after September because then it's the
Christmas rush when all the big guns get wheeled out by the
record companies, little old us would get swamped).
Sonally been a bit stressed by it all, but it doesn't really
matter, because we're so happy and excited by what we're writing
that it offsets all the bad stuff. Now if we can just convince a
record company desperately trawling for the next Steps or Robbie
Williams to release it to the public, you might get a chance to
hear it.
I might pop a note out while we're recording, if anything
remotely interesting is happening.
Take care, y'all.
Nigel
.
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